söndag 22 januari 2012

Vilken helg

Det började med inbrott och slutade med hockey.

Natten mellan fredag och lördag vaknade jag av att telefonen ringde. Det var nattpatrullen som ringde från min pappa. Han hade larmat dem, han hade haft inbrott. Vi kastade oss i bilen och åkte över. Polisen var redan där, nattpatrullen hade ringt efter dem. Köksfönstret var krossat och de hade klivit in på köksbordet och rivit ner en massa. Det var krossat glas och blod på både bordet och golvet. Men nattpatrullen och polisen hade lugnat pappa så han var sitt vanliga lugna trygga jag, när vi kom. Men de hade alltså varit ända inne hos honom, gått förbi sovrummet där han låg. Men som den lugna trygga 100-åriga person han är...så kliver han upp ur sängen, tänder lampan, greppar käppen och ropar HALLÅ! Och de lägger benen på ryggen, slänger ifrån sig en väska på golvet och hoppar ut genom fönstret.

Polisen tog fingeravtryck, dna och fotade...de hade även en hundförare ute med spårhund, hunden spårade länge men fick till slut ge upp. De hade antagligen en bil stående, eller blev hämtade av någon annan. 

Sen städade vi, maken och jag, sopade glas och skurade golv. Och sen fikade vi med pappa mitt i natten. Maken åkte hem men jag stannade kvar, försökte sova på pappas soffa. Men låg bara och lyssnade efter ljud...var ganska uppjagad och rädd. Blev ingen sömn den natten. 

I dag har vi varit där igen...så klart! Pappa hade trots allt sovit gott hela natten...och jag med, konstigt nog. I morgon blir det till att kontakta försäkringsbolag och glasmästare...fönstret är tillfälligt hoplappat och tejpat av ett vaktbolag som kom i går och fixade med det.

Och nu har helgen avslutats på ett betydligt bättre sätt. Varit på hockey och tittat på duktiga barnbarn.

 Oliver står i mål. Stolt mormor är jag.

 Duktig kille.

De vann sin match.

 Sen var det Williams tur...äldsta barnbarnet. Och storebror till Oliver.

 Lika duktig han.

Blev vinst här också.

Målvakten.  

Elvis...som jag är farmor till...var och hejade på kusinerna.


Lillebror Milton....mer intresserade av mobilen än att titta på storebrödernas hockeyspel ;o)

Ja...det var en händelserik helg...känner mig helt slut. Och nu har jag fem nattpass framför mig.

Det är inte lätt att vara människa...skrev Strindberg ;o)

12 kommentarer:

  1. men usch va tråkigt att det blev inbrott hos din pappa, idioter som inte kan låta folk vara ifred, hoppas de får tag på tjuvarna, må så gott å va roligt med hockey å vinst

    SvaraRadera
  2. Det måste ju ha varit några knarkare eller dylikt som bara fick för sig att dom behövde prylar att sälja eller nåt! Dunder och brak, så gör ju inte smarta tjuvar...så himla trist dock. Är något stulet?
    Hoppas nu att du får lugna nätter på jobbet, eller är det kanske bättre med full rulle så du håller dig vaken!
    Kram

    SvaraRadera
  3. En underbar blogg du bjuder på =)
    Kramkram

    SvaraRadera
  4. Ja herre jisses vilket spektakel Nilla lilla. Tur inte lilla pappsen blev skadad i alla fall. Om de tagit dna på blodet och annat så kanske de lyckas fånga inbrottstjuvarna.. Man blir mörkrädd av allt man hör och att du vågade stanna där med pappa över natten.. det hade jag aldrig vågat. Du är en stark kvinna du Nilla.. så omtänksam o rar :) Kramar om och önskar dig all lycka med allt du har framför dig .. jisses Amalia. Kram igen :)Tur du fick en lyckad "efterfest" senare då med barnen:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du Pialotta...det var en helg som heter duga. Och tack och lov att de inte gav sig på honom. Och jag tyckte inte jag hade något val, kunde ju inte lämna honom ensam. Men akta dig vad jag var rädd. Inte en sekund sov jag på pappas soffa. Men nu i eftermiddag fick jag en härlig stund med alla fyra barnbarnen...en riktig guldstund.
      Kram

      Radera
  5. Blir ledsen att läsa om inbrottet, vad är det för fel på vår onda värld? Desto gladare blir jag på fortsättningen på inlägget:) Hockey är ju såååå himla kul! Kram!

    SvaraRadera
  6. Haha, vilken krutgubbe din pappa är! Så himla trist att sånt ska behöva hända, men det var ju ändå tur att det var såna fegisar som tog sig in.

    SvaraRadera
  7. Men fy sjutton för inbrott =(
    Men samtidigt måste jag skratta när du skriver om din pappa. Han påminner om min mormor, alltid lugn och blir inte rädd för nåt.
    Trevlig kväll
    Kram Mia

    SvaraRadera
  8. Å fy tusan! Vilken strong pappa du har! Men attan vilken hemsk upplevelse. Förstår om du är helt slut.
    Fina barnbarn har du till glädje.

    Kram

    SvaraRadera
  9. Tragiskt med med inbrottet, man blir så ledsen... men desto roligare att fortsätta och läsa om barnen som lirar hockey.

    SvaraRadera
  10. Usch, vad man blir arg!
    Tur ändå att inte din pappa kom till skada och att han inte verkar ha blivit alltför uppjagad. Det är ju lätt att bli otrygg när något sådant händer.

    Skönt att det blev en trevlig avslutning!
    Agneta

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Follow this blog with bloglovin

Follow Med kameran i högsta hugg...
Dog 4