tisdag 16 oktober 2012

Höst

 Ja nu har vi lämnat Österlen och stängt igen för vintern. Ja...det var ju ett tag sen, men det har varit intensiva veckor sedan vi kom hem. Flera heldagar, plus de vanliga nätterna på jobbet. Och lite pappa-pyssel...som vanligt :o)
 Som så gott som alltid så tar vi en extra sväng ner förbi Kivik.
 En titt på årets "Äppeltavla" är ju nästan ett måste.
 Och sen fika vid "vår" strand....
 och "vår" bänk ;o)
 Och nästa stopp som oftast...Gränna. Då är vi halvvägs hemma. Blandade känslor....
 Men väl hemma så väntade pelargonerna...här lilla fina Appelblossom Rosebud.
 Och Mårbacka står i full blom.
 Nu har alla pelargoner fått flytta in. Så länge de blommar och är så här fina får de bo i vardagsrummet. När de börjar bli skräpiga får de flytta ut i förrådet för vintervila.
 Nu är hösten som allra vackrast.
 Underbara färger.
Och än så länge ganska varmt och skönt. Jag hinner nog med en hel del sköna promenader med hundarna, och en eller annan korg med svamp innan det blir för ruggigt ;o)

9 kommentarer:

  1. Mmmm jag kan förstå att det är med blandade känslor du lämnar ditt paradis i söder..äppeltavlan är makalöst fin o trevlig att se varje höst..

    Nåväl nu får vi mysa o ha det bra..för vips så ljusnar det igen..bara lite vinter först..:)

    SvaraRadera
  2. Så vackert dina pelargoner blommar ännu! Jättefina foton på de vackert färgade höstlöven också.
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  3. Härlig äppelkonst. Vi läste om årets konstverk eftersom vi har haft äppeltema i klassen.En av jobbarkompisarna var också där så vi fick låna hennes vykort.
    Visst är det mycket som ska hinnas med innan trädgården får vila. Lite vemodigt för er att lämna sommarstället för vintervilan. Men tiden rinner på snabbt ju.
    Ha mysiga dagar med svampplock och promenader.

    Kram

    SvaraRadera
  4. wow vilken konst ,dit har jag alltid velat åka hoppas jag kommer dit nån höst å får se det, otroligt vackra bilder, kramen

    SvaraRadera
  5. Jag kan bara säga VILKA VACKRA äppeltavlor , har aldrig sett nått dyligt och så dina höstbilder är underbar // Kramar :)

    SvaraRadera
  6. Hej, såg allt vilken fin skörd du fått nu senast i svampskogen! Här är så blött att jag inte ens överväger skogspromenader, knappt att stövlarna räcker till! Nu lever jag ett år på torkad skörd från tidigare år, har fått lagra en del uppe på vinden i brist på plats så det är nog lika bra.
    Ja det var så synd att inga treor fanns längre ner i något hyreshus, men ack så typiskt. Det bor många äldre i lägenheterna...nu har jag planerat så att jag bor här tills jag flyttar till en seniorlägenhet som de nu håller på att bygga alldeles intill här. Det är delar av "hemmet" som byggs om, ska bli både ettor, tvåor och treor! Kanske borde man ställa sig i kö, hihi, fast jag hoppas knäna håller tio år till!
    Jag har svurit över de dyra svenska äpplena i år, vill inte gärna köpa utländska under svenska högsäsongen men maken sa att äppelskörden varit väldigt dålig och att de därför är så dyra.
    Kramen

    SvaraRadera
  7. Visst är Österlen ett paradis. Trevligt att se dina härliga bilder.
    Hade förmånen att få uppleva Österlen på försommaren då rapsfälten var som allra vackrast.
    Hälsningar/SA

    SvaraRadera
  8. Vad man kan göra med äpplen! Jag som bara gör äppelkaka...
    Så härligt det ser ut vid "er" strand och bänk!

    Kram Agneta

    SvaraRadera
  9. Som vanligt ljuvliga bilder! OJ vilken läcker äppeltavla=)

    Ha det gott kära Nilla, kommer du vara på FB på tisdag kväll...hahaha
    Kram kram

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Follow this blog with bloglovin

Follow Med kameran i högsta hugg...
Dog 4