söndag 16 november 2014

Fågellivet i Jonskär

 Vi såg direkt att det är ett rikt fågelliv utanför köksfönstret uppe i Jonskär. Så vi inhandlade raskt en fågelmatare och fågelmat, naturligtvis. Och jag sa till mannen, tänk om vi kunde få se Domherrar här uppe. Och strax efter att jag sa det, så satt det en utanför. Vilken lycka.
 Lilla söta Blåmesen.
 Och den allra ljuvligaste lilla Tofsmesen.
 Och så klart en hel del Talgoxar.
 Så himla söt!
 Domherren som även tog med sig sin fru...men hon fastnade inte på bild.
 Ja det var ett herrans fågelliv utanför fönstret.
 Men lilla tofsmesen blev nog min favorit i alla fall.
 Även om Domherren nog är vackrast, med sitt röda bröst.
 Välmatad och rustad inför vintern.
Och sist den som var svårast att fånga på bild, snabb som en vessla och gärna ätandes upp och ner...Nötväckan. Nu hoppas jag att jag har nämnt dem vid rätt namn, jag är ganska dålig på fåglar, fick ta fågelboken till hjälp. Men nu ska jag bli bättre på det, med tanke på alla fina fåglar utanför köksfönstret...där uppe i Jonskär!

6 kommentarer:

  1. Såklart att så vackra fåglar vill ha mat i ett sånt fint hus! Vilka superfina bilder du har tagit.

    Ha en fin vecka nu.

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  2. Men oj vilka fina fågelbilder du fångat! Visst är det hur kul som helst att ha fåglar utanför fönstret. Vi börjar tidigt med matningen för dom är här o tigger o talar om när det är dags. Jag tycker det är så roligt, men svårt att få fina bilder. Men du har verkligen lyckats! Domherrarna ser vi väldigt sällan här. Dom är ju så fina! Här kan vi se dom på sommaren i en rosentrybuske bakom huset. Dom har t.o.m suttit o plaskat i fågelbadet en gång. Dina bilder på domherrarna är superfina.
    I helgen har Helena o barnen varit hemma o hälsat på oss. Vi har varit på barndop. Mitt barnbarnsbarn döptes. Helt otroligt känns det när mitt äldsta barnbarn har ett eget barn. En liten Leo är det o han är redan 8 mån. så han är ju ganska stor. Det var så fint o han skötte sej så bra.
    I September var vi upp till Bruksvallarna på ett annat barndop. Mitt yngsta barnbarn som jag blivit farmor till döptes då. det var också jättefint. Han döptes på en fäbodvall som ägs av morfar till Axl som han nu heter den lille. Det var så lyckat med underbart väder o så otroligt vackert var det där. Vi var utomhus hela tiden. Axl är 6 mån. nu.Så du ser att familjen ökar ut sej här.Och det är såå roligt att det kommer nya småttingar. Helenas bar börjar bli ganska så stora nu. Ellie blir 6 nästa gång o Ville blir 4, båda i April.
    Oj det här blev ett långt inlägg.
    Hoppas ni kommer trivas i ert nya mysiga boende uppe i Hälsingekusten. Eller det vet jag att ni gör redan. Underbart att få bo vid havet! Må så gott nu Nilla! Många KRAMAR till dej!

    SvaraRadera
  3. Hej, så fina kort du lyckats ta på dina små vänner! Jag har för smutsiga fönster tror jag bestämt. Eller så sitter mina objekt aldrig stilla.
    Förstår att det känns skönt att kunna utnyttja stugan på ett helt annat vis, och sedan är det ju också nyhetens behag, ni har massor att upptäcka, inte minst alla olika årstider. Var firar ni julen?
    Kram

    SvaraRadera
  4. Så fina fågelbiler du tagit på dom skygga domherrarna , tycker det verkar som dom har ögon i nacken då jag försöker få dom på bild , dom är ju så vackra . Många många kramar till dig och hoppas du får en underbar första advent // Anita :)

    SvaraRadera
  5. Å vilka vackra bilder på de söta fåglarna...

    SvaraRadera
  6. Bara av en händelse jag hoppade in, trevligt att se dina fina fågelbilder och lite bilder på nya semesterparadiset!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Follow this blog with bloglovin

Follow Med kameran i högsta hugg...
Dog 4